Havnereglement

Vedtatt 01.mars 1981; Revidert 09. mars 1995; Revidert 24. mars 2006; Revidert 09. mars  2011; Revidert 12. mars 2015; Revidert 9. mars 2017; Revidert 6. mars 2018. Revidert 23. mars 2023.

HAVNEREGLEMENT FOR FLORVÅG BÅTFORENING.

§ 1    ADMINISTRASJON

A.    Foreningens styre har det økonomiske ansvar for drift av havneanlegget.

B.    Styret skal i samarbeid med kompetansegruppen planlegge og lede de bygningstekniske arbeider som det er fattet lovlig vedtak om skal iverksettes. Kompetansegruppen har også ansvar for nødvendig vedlikehold av foreningens havneanlegg og andre installasjoner som brygger, bygninger, slipper, truck, arbeidsbåt, elektriske anlegg m.v.
*For truck gjelder: Minst 2 dedikerte personer, må minimum ha sertifikat klasse T4 og relevant internopplæring.
*For arbeidsbåt gjelder: Minst 1 dedikert person, må oppfylle nasjonale krav for å føre båt.

C.   Havnesjefen har det overordnete ansvaret for det praktiske arbeidet i havnen, herunder slipping, land- og sjøsetting samt fordeling av fortøynings- og opplagsplasser.

D.     Havnesjefen kaller inn foreningens medlemmer og leietakere til dugnadsarbeid når det er nødvendig. Det skal føres timeliste over utført dugnadsarbeid.

E.     Ved behov kan havnesjefen oppnevne en egen arbeidsgruppe for større utbygginger/ vedlikeholdsprosjekter. I slike tilfeller skal en av styremedlemmene lede gruppen.

§ 2   ØKONOMI

Alle medlemmer som benytter havnen plikter å betale en årlig leie som hvert år fastsettes av årsmøtet. Jfr. Foreningens vedtekter § 6. Leien betales forskuddsvis. Ønsker et medlem ikke lenger å ha sin båt i havnen, må vedkommende si opp leieforholdet med en måneds varsel. Leieforholdet opphører da den siste i etterfølgende måned.

Takst beregnes etter lengde-bredde enhet – LB. Det er båtens bredde i fot ganger 2 + halve lengden i fot.

Eksempel: båt på 30 fot og bredde på 10 fot = 15` + 20` = 35` LB.

For ikke-medlemmer vedtas egne takster. Jfr. § 5 .6 i vedtektene.

For strømtilkobling betales pris fastsatt av årsmøtet. Det betales for målerleie og forbruk.

§ 3   FORTØYNING

A.    Enhver båteier får anvist sin fortøyningsplass av havnesjefen.

B.    Ingen må flytte sin båt eller ta andre sin fortøyningsplass uten at det på forhånd er godkjent av havnesjef.

C.    Båteieren er ansvarlig for at båten til en hver tid er forsvarlig fortøyd, slik at den ikke skader foreningens eller andres eiendom. Støtdempende fortøyning/ strekkavlastere skal monteres på alle tau mot brygge/utrigger. Havnesjef kan etter eget skjønn påby ekstra sikring.

D.   Det må ikke fortøyes ved kaiplass som er beregnet for ombord- og ilandstigning. Heller ikke slik at fri manøvrering hindres ved slik kaiplass. Baugspyd, pulpit, daviter, må ikke hindre fri ferdsel på bryggen.

E.   Fortøyning som ikke er i bruk må sikres slik at ikke andre båter kan få disse rundt propell/aksling. Fortøyning må heller ikke hindre fri ferdsel på bryggen.

F.   Maksimal størrelse på båter som kan få plass i foreningen er som hovedregel 32`. I tilfeller der medlemmer og leietaker bytter til større båter, kan det ikke påregnes plass i foreningen, unntatt i særlige tilfeller hvor styret fatter avgjørelse om dette. Skulle medlemmer eller leietaker bytte båt, må det søkes styret dersom den nye båten er over 32`. På den tilviste plassen, kan det også fortøyes en jolle opp til 12` dersom denne ikke er til hinder eller sjenanse for andre båteiere. Tvil avgjøres av havnesjefen i hvert enkelt tilfelle.

G.  Strømuttak/ inntak samt kabel må være av forskriftsmessig     godkjent type (kabel 2,5 mm² uten skjøt).

§ 4   VERKTØY OG MATRIELL

A.   Havnesjefen har det overordnete ansvar for verktøy og materiell. Utlån av verktøy kan bare skje til foreningens båteiere. Blir slikt materiell skadet, ødelagt eller kommet bort, må låntaker erstatte dette.

B.  Medlemmer og leietakere som ønsker å oppbevare løst utstyr og materiell på foreningens område må avtale dette med havnesjef og får anvist plass for begrenset tid. Alt slikt utstyr skal merkes. For lagring innendørs i nøst og boder betales en leie i h.h.t areal som disponeres.

C.  Utstyr som blir stående uten avtale og umerket vil bli fjernet av formann/havnesjef når han finner det nødvendig. Foreningen vil ikke under noen omstendighet erstatte, fjernet eller skadet utstyr som ikke er oppbevart iht. havnereglementet. Kostnader som foreningen er påført belastes eier.

§ 5   VINTEROPPLAG OG KORTTIDSOPPLAG

A. Landsetting og vinteropplag kan begynne ca 1. oktober. Havnesjefen anviser plass. Vinteropplag har 2 hovedopptak og 2 utsett. For opptak og utsett utover disse datoer avtales spesielt. For dette betales ekstra. Jfr. § 5.F.

B. Båteiere skal melde fra på forhånd til havnesjefen om når båten ønskes landsatt og anslagsvis dato for sjøsetting til våren.

C. Båteier har selv ansvar ved landsetting/sjøsetting av egen båt. Hvis båteier ikke er til stede er det stedfortreder som underskriver eget formular før opptak/sjøsetting som overfører ansvaret til båteier.

Ved opptak skal all rur og skjell fjernes fra kai/opplagsplass. Båter som ikke står i egen krybbe, men står på kjølblokker og oppstøttet med bukker, skal bukkene sikres mot utglidning med jekkestropper eller festet med trevirke mellom bukkene. Når båten tildekkes med presenning skal denne IKKE festes til støttebukkene, da det kan føre til forskyvning av bukker og at båten velter. Ved flytting av båt gjelder samme regel som over. Dersom flytting grunnet at en ikke er klar til utsett betales ekstra gebyr, se § F.  Båteier plikter å føre jevnlig tilsyn med båt og utstyr.

D. Oppussing av båt må foregå uten at nabobåten beskadiges eller forulempes. Det må vises spesiell forsiktighet ved bruk av slipemaskin eller andre redskaper som støver. Oppussing av båter som pågår mer enn ½ år på land skal avtales med havnesjef.

E. Når båten er sjøsatt, er eieren ansvarlig for opprydding der båten har stått. Alle støttematrialer og lignende skal legges på anvist plass.

F. Ønskes opptak/sjøsetting utenom oppsatte planer betaler medlemmer gebyr fastsatt av årsmøtet. For ”ikke medlemmer” fastsettes avgiften av styret.

G. Båt som er tatt opp for eventuelt restaurering kan ikke  bli  stående på land ut over 1 år, uten at det foregår restaureringsarbeid på båten.  Det skal eventuelt søkes styret om forlengelse. Plan for arbeidet skal i så fall fremlegges. Hvis det fremdeles ikke foregår aktivitet i den hensikt å få båten på sjøen skal styret ilegge en høyere tariff, eventuelt forlange båten fjernet. Den høyere tariffen er for medlemmer; etter 2 år beregnes takst som leietaker og deretter en progressiv økning med 10 % pr. år. For leietakere; etter 2 år en progressiv økning med 10 % pr. år.

H. Ønske om opplagsplass i hus meldes havnesjefen i god tid. Disse plassene er i første rekke reservert for båter som skal repareres eller ombygges. Disponible plasser blir fordelt i den rekkefølgen de er bestilt.

Den som ønsker plass må på forhånd fremlegge skriftlig plan som inneholder hva som skal gjøres og varighet for dette.

Arbeid i nøstet må ikke forårsake eller medføre nedsmussing av båtforeningens eller andre leietakeres eiendom. Arbeid med vinkelsliper må vies stor oppmerksomhet grunnet brannfare.

I. Foreningen er ikke ansvarlig for skader på båter/utstyr på foreningens område. Heller ikke for innbrudd og hærverk.

§ 6   SLIPPSETTING

Slippsetting avtales direkte med slippansvarlige. Foreningens installasjoner som slipper, kraner m.m må ikke brukes uten tillatelse av havnesjefen eller den han bemyndiger. Eventuelle skader ved slik bruk skal erstattes av brukeren. Foreningen er uten ansvar for skader på person eller eiendom ved ulovlig bruk av overnevnt utstyr.

For øvrig gjelder samme regler som § 5.C.

§ 7   REGISTRERING AV BÅTER

Foreningen fører kartotek over alle båter i havnen. Ved anskaffelse eller skifting av båt, må det meldes til havnesjef om følgende data:

–         Lengde

–         Bredde

–         Båttype/Fabrikat

§ 8   FORSIKRING

Alle båter skal være ansvarsforsikret.(Kvittering kan kreves).

§ 9   FORURENSING I HAVNEOMRÅDET

Det er strengt forbudt å tømme eller pumpe olje eller oljeholdig vann i havneområdet. Det er ikke tillatt å hensette gjenstander/ spesialavfall som spillolje m.m. Batterier settes på anvist plass. Båtforeningen har avfallsdunker for restavfall og papir. Annet avfall skal båteier ta med seg bort fra foreningens område.

§ 10   OPPHOLD OG FERDSEL I HAVNEOMRÅDET

Båteierne pålegges å bruke sakte fart i havneområdet, slik at sjøgang og følgelig irritasjon fra andre båteiere unngås. Oppdager båteiere noe mistenkelig – som uvedkommende personer, innbrudd, hærverk, eller andre forhold som krever tiltak fra foreningens side, må forholdet om mulig undersøkes og det må meldes fra til havnesjef eller et annet medlem av styret. Det vises ellers til foreningens vedtekter § 4.

§ 11   HAVNEREGLEMENTETS GYLDIGHET OG ANVENDELSE

Medlemmene og leietakere plikter å sette seg inn i foreningens vedtekter og havnereglement. Brudd på dette reglementet blir behandlet i samsvar med foreningens vedtekter § 7.